Best practice: Det optimala nyhetsbrevet i siffror
Senaste nyhetsbrevet från Farnham Street, som jag verkligen rekommenderar, trillade precis in i min inbox. Där läste jag följande påstående (fritt översatt):
Du har bara sex sekunder på dig att fånga någons uppmärksamhet – men om du lyckas intressera dem får du ytterligare tjugo till trettio sekunder.
I praktiken betyder det att du har cirka tretton ord på dig att fånga dem och ytterligare trettio till fyrtio ord att leverera din mest övertygande information.
Om ditt mejl överstiger 100 ord bör du lägga 40% av redigeringstiden på den första meningen, 40% på de följande 2-3 meningarna och bara 20% på resten.
Det jag inte kunde läsa till mig någonstans var varifrån faktauppgifterna kom, så jag undersökte saken. Det här är vad jag kom fram till – siffrorna för ett optimalt nyhetsbrev:
Fånga uppmärksamhet
Påståendet om “sex sekunder” stöds inte direkt av forskningen. Istället visar studier att:
- Den genomsnittliga personens uppmärksamhetstid är cirka 8 sekunder
- Den genomsnittliga tiden för att läsa ett mejl är cirka 13,4 sekunder
- Skriv enkelt och tydligt – texter skrivna på mellanstadienivå presterar 36% bättre än texter skrivna på högskolenivå
- Korta, direkta mejl får bäst respons
Längd och timing
- Den optimala längden på ett nyhetsbrev i respektive stil:
- Bloggstil: Under 1000 ord
- Kampanjutskick: Under 500 ord
- Informativa guider: 500-1000 ord
- Kurerade nyhetsbrev: Under 2000 ord
- Bästa tidpunkten att skicka är kl 10:00 på tisdagar eller torsdagar
- Öppningsfrekvensen i Europa ligger på 21.75% i genomsnitt – så allt över det är bra!
- Ett nyhetsbrev per månad funkar bäst för de flesta verksamheter
Ämnesraden
- Optimal längd är 41 tecken eller 7 ord
- 6-10 ord i ämnesraden ger bäst öppningsfrekvens
- Använd max en emoji i ämnesraden
Mobil optimering
- En majoritet läser ditt brev i mobilen
- Texter upplevs dubbelt så långa på mobilen
- Textstorlek bör därför vara minst 16px för optimal läsbarhet
- Call-to-action ska synas utan scrollning
Källor
Bästa tiden och frekvensen att skicka nyhetsbrev + 8 tips https://getanewsletter.com/blog/basta-tiden-frekvens-att-skicka-nyhetsbrev/
Öppningsfrekvens nyhetsbrev – hur påverkar jag den? https://www.rule.io/marknadsforing/vad-ar-en-bra-oppningsfrekvens-och-hur-paverkar-jag-den/
5 tips för att lyckas med nyhetsbrevet https://www.sverigeskommunikatorer.se/kunskapsbank/artiklar/5-tips-for-att-lyckas-med-nyhetsbrevet/
6 tips för effektiva nyhetsbrev | Journey Agency Sweden https://se.journeyagency.com/blogg/6-tips-for-effektiva-nyhetsbrev/
Email Marketing Best Practices - som ger dig resultat! - Topvisible https://www.topvisible.se/inbound-marketing/email-marketing-best-practices/
How Long Should a Newsletter Be to Keep Subscribers Engaged?https://campaignrefinery.com/how-long-should-a-newsletter-be/
Average Human Attention Span Statistics & Facts https://www.socialrecoverycenter.com/blog/average-human-attention-span-statistics-and-facts
☕️ Vill du ha hjälp med att optimera eller skapa ditt nyhetsbrev? Hör av dig så tar vi en kaffe och ser om vi kan hjälpa till.